Fără ZINC, nici un proces vital NU poate funcționa bine!

Zincul este un oligoelement esențial pentru organism, însă carențele sunt foarte frecvente. Desi este un ,,trace mineral,, adică avem nevoie de el in cantități mici (urme) , în lipsa lui NU EXISTĂ VIAȚĂ!

Efectele principale ale zincului în organismul uman suntstimularea sistemului  imunitar, susținerea procesului de vindecare și reducerea oboselii.

Un supliment pe bază de zinc într-o formă  biodisponibilă ajută la: 

-          Funcția cognitivă și eficiența sistemului imunitar: ajută organismul să lupte contra rinovirusurilor(HRVs), asociate în mod tradițional cu infecția tractului respirator superior.

-          Optimizarea sănătății părului, a unghiilor și a oaselor;

-          Menținerea nivelurilor optime de testosteron din sânge;

Care sunt cele mai cunoscute simptome, semne ale semnele lipsei de zinc in organism?

 Cele mai cunoscute simptome ale deficitului, lipsei de zinc sunt:

- Pierderea gustului / mirosului

- Probleme de piele precum acnee, dermatite, eczeme ( care pot fi datorate și lipsei de vitamina A și/sau E)

-  Vindecare lentă, înceată a rănilor

- Niveluiri reduse de testosteron la bărbați (hipogonadism) și afecțiuni ale prostatei

- Artrita sau alte boli inflamatorii.

Lipsa zincului în organsim poate avea și alte manifestări mai ciudate precum

-  Vergeturi

-  Creșterea lentă a părului / unghiilor

- Pete albe pe unghii

- Hipertensiune arterială

- Extremități reci ( mâini și picioare reci)

- Dwarfism

- Pierderea auzului.

- Herpes bucal ( zincul luptă cu virusurile, inclusiv cel care provoacă herpes)

Care sunt  cauzele deficitului, lipsei de zinc în organism?

Din păcate putem avea lipsă de zinc nu numai datorită faptului că nu consumăm anumite alimente sau suplimente, ci și din cauza altor alimente pe care le consumăm în exces precum:

- Cereale  rafinate

-Cereale integrale ( conțin fitați, acid fitic care blochează absorbția zincului)

-Alimente gătite ( prin gătire zincul este eliminat din alimente)

-Zaharul care blochează absorbția zincului.

Stresul, afecțiuni ale ficatului  și ale colonului precum ficat gras,  sindromul colonului iritabil de asemeni blochează și /sau reduc absorbția zincului în organsim.

Zahărul și carbohidrați  rafinați elimină zincul din organsim.

Care sunt beneficiile  zincului pentru organsim? 
Zincul este un element esențial pentru buna funcționare a corpului, fiind implicat în mai mult de 200 de reacții enzimatice. Prin captarea radicalilor liberi în organism și prin inducerea producției de proteine ​​antioxidante în celule - metaloproteine ​​- zincul ajută în special la reducerea stresului oxidativ.

De asemenea, acesta intervine:

-          În metabolismul glucidelor, lipidelor (în special la absorbția intestinală a trigliceridelor) și proteinelor.

-          La nivelul țesuturilor cutanate, cu efecte în cicatrizare și în proteosinteză (keratină și colagen).

-          În procesul de detoxifiere.

-          În răspunsul imun la un anumit stimul (indiferent dacă este vorba de stres sau infecție) - cercetătorii au demonstrat că chiar și o ușoară deficiență de zinc afectează mai multe aspecte ale sistemului imunitar.

-          În conservarea funcției cognitive. Deficiențele moderate de zinc contribuie astfel la deteriorări subtile ale funcției cognitive, în timp ce sinteza factorului de creștere a nervilor (NGF) este clar influențată de disponibilitatea zincului.

-          În menținerea funcționării optime a vederii, în special prin contribuția la menținerea integrității nervului optic și a funcționării retinei.

Pe scurt, fără zinc, niciun proces nu poate funcționa bine: cea mai mică lipsă poate avea consecințe clinice importante, dintre care iată cele două semne de avertizare:

-          O scădere a funcțiilor imune: infecții frecvente, răni minore care nu se vindecă, slăbiciune în fața virusurilor și a bacteriilor...

-          Iritabilitate care poate duce la episoade de depresie.

În ce alimente se găsește  zincul?

Majoritatea cărnii și nucilor conțin cantități semnificative de zinc, dar există și alte alimente care conțin zinc:

-          Stridie: 15 până la 30 mg per 100 g;

-          Ficat de vițel, carne de vită sau porc: 6 până la 12 mg per 100 g;

-          Carne de vită: 7 până la 12 mg per 100g;

-          Semințe de susan: 3 mg per 60 g;

-          Pui: 3 mg per 100 g;

-          Ciuperci uscate: 3 mg pentru zece ciuperci;

-          Leguminoase fierte: 2 până la 3 mg per 250 g.

Organismul absoarbe însă doar 15 - 40% din zincul din aceste alimente, iar acest procent scade odată cu înaintarea în vârstă.

Care sunt persoanele cu RISC de deficit/ lipsă de zinc?

Corpurile noastre au nevoie de foarte puțin zinc, însă acest aport este fundamental. În societățile noastre moderne, datorită noilor obiceiuri alimentare, tehnicilor agricole moderne, sărăcirii solurilor și rafinării aproape sistematice a cerealelor, deficiențele ușoare sunt frecvente.

Acestea sunt cu atât mai des întâlnite în următoarele grupuri de populație:

-          Persoanele cu vârsta peste 50 de ani, foarte frecvent predispuse la deficiențe de zinc și scăderea imunității celulare. Scăderea absorbției zincului din intestin și utilizarea multor medicamente sunt principalele cauze.

-          Oamenii care consumă puține alimente din categoria carne și pește. Acest lucru se datorează faptului că principalele surse de zinc sunt carnea, peștele, fructele de mare și abia apoi leguminoasele și unele nuci.

-          Persoanele cu afecțiuni cronice precum diabetul. La acești oameni, cerințele de zinc sunt crescute sistematic.

-          Persoanele cu dependență de alcool.

-          Persoanele cu imunodeficiențe.

Cum se admnistrează suplimentele cu zinc?

Se recomandă să lăsați cel puțin două ore între administrarea suplimentului cu zinc și următoarele medicamente: antiacide, antibiotice și tetracicline.

În plus, este recomandat să luați zincul pe stomacul gol și nu în timpul mesei, pentru o mai bună absorbție.

În general, deficiențele de zinc sunt asociate cu deficiențele de seleniu. Aceste două oligoelemente antioxidante ajută la eliminarea radicalilor liberi și, prin urmare, ar putea fi factori importanți în prevenirea îmbătrânirii.

Mulți factori influențează calitatea răspunsului imun la atacurile cotidiene: calitatea somnului, expunerea la stres, starea fizică și mai ales dieta.

Care sunt noutățile în ceea ce privește rolul zincului în organsim?

Se crede că zincul ajută la combaterea infecțiilor prin prevenirea supra-inflamării corpului ( conform unei descoperiri din 2013 - încă relevantă pentru cei 2 miliarde de oameni din întreaga lume afectați de lipsa unui nivel optim de zinc).

Se crede că deficiențele de zinc joacă un rol în dezvoltarea  hipertensiunii.

Un studiu publicat în 2019 a sugerat legătura dintre deficiența de zinc și hipertensiunea arterială, prin intermediul insuficienței renale.

Persoanele cu diabet de tip 2 sunt citate în studiu din cauza riscului crescut de deficit de zinc.